2012/07/02

A Kisvakond ... létezik-e jó mese? ...


      Emlékszem, 12 éves voltam, amikor szüleim vettek egy tévét és egy videó-lejátszót a családnak. Két év múlva a parabola antenna is felkerült a tetőre akkori nagy örömünkre. Később persze, amikor a csodadoboz rabságában vergődtünk – szüleim és mi gyerekek is - a kezdetleges nagy öröm keseredni kezdett, és ürömmé vált. Értékes óráinkat töltöttük el a képernyő előtt. És habár tudtuk, hogy ez helytelen, visszaélés Istennel szemben – a legnagyobb talentummal való helytelen gazdálkodás - hosszú időbe telt, mire megtaláltuk a kikapcsoló gombot.
Utólagosan még inkább érzem, mekkora kegyelem volt számunkra a műholdáthelyezés. Ekkor 17 éves voltam. Onnantól kezdve csend honolt a házban, és véget ért a beteges lángolás. Ördögi bűvkör volt. Csak egyfajta kóstoló abból, mekkora veszélyben vannak azok, akik száz meg száz csatorna kínálatával küzdenek. Mi csupán csak néhány adóval rendelkeztünk, de bőven elég volt ahhoz, hogy az ellenség fertőző, beoltó munkája elinduljon bennünk. 

      Visszatérve ahhoz a ponthoz, ahonnan elindultam, … amikor 12 éves voltam, húgom pedig 8, Kisvakondon, Varázsceruzán, Kockásfülű nyúlon, Lolkán és Bolkán, Frakkon, Doktor Bubón, gyurmameséken, Mazsolán és Tádén éltünk. A régi szép idők …
És bár manapság 12 éves koruknak inkább azért örülnek a fiatalok, mert végre nem hivatkozhat senki a képernyő jobb sarkában elrejtett tizenkettes karikára, én mégis úgy érzem, hogy ezek a mesék sokkal inkább hozzájárultak felnőtté, emberré válásomhoz, mint a felnőttek – elviekben a mesénél magasabb szintű - filmjei. Azok a filmek, sorozatok, amelyek elviekben az élet valóságairól szólnak, de a problémákra való reakcióként nem a „ha megdobnak kővel, dobj vissza kenyérrel” elvet, vagyis nem a szeretetet jelölik meg, az önzést, az én szeretetét növelik a gyermekben. Holott pont az lenne a cél, amikről az életnek szólnia kéne, hogy megtanuljunk mindannyian önzetlenül szeretni, szolgálni, jellemünk fejlődjön, megszentelődhessünk Isten bennünk való munkálkodása által.  

      Hatalmas felelősség nyugszik a szülőkön, hogy Isten táplálékát kérik gyermekeik számára vagy engedik, hogy figyelmetlenségük, bizonytalanságukat kihasználva Sátánét beetesse őket.
Ahogyan a szerető szülők kilenc hónapon keresztül a baba fejlődése, szükségletei iránt fokozott figyelmet tanúsítanak, olyan lelkesedéssel kellene, hogy a jövőjében is különleges küldetésnek tekintsék gyermekük Életre nevelését.   
     
      Nem azt mondom, hogy nincs jó film, és azt sem, hogy nincs rossz mese. Nem a műfajjal van probléma, hanem sokkal inkább a filmkészítők és rajzfilmesek motivációjával. Azzal, hogy miért gyártják az, amit, és mi a céljuk vele.
     Mivel a napokban kedvem támadt egy kicsit nosztalgiázni, és kisgyerekekre is vigyáztam, belenéztünk egy-két kisvakondos epizódba. Wikipédián és más helyeken is próbáltam informálódni a történet születéséről és folyamatáról. Azért is írtam le mindezeket, mert szerintem az az ’elemózsia’, amit sikerült akkortájt a tarisznyámba tennie a Gondviselésnek ezeken a szelíd, barátságos, békét árasztó meséknek, a ma gyerekeinek is épülésére válhatnak.
Elsősorban a könyvek híve vagyok, de úgy gondolom, hogy a mértékletességet e téren is szem előtt tartva jó befolyás árasztódhat gyermekeinkre, ha Isten bölcsességét igényeljük ebben a kérdésben is.    

mamusz






 A Wikipédia így ír e sokakat megérintő mese születéséről és történetéről: 



"A Kisvakond (csehül Krtek vagy Krteček) egy kitalált szereplő, egy rajzfilmfigura, a Kisvakond csehszlovák rajzfilm sorozat főhőse. Megalkotója Zdeněk Miler cseh rajzfilmkészítő, a Barrandov stúdió egyik munkatársa.
Az akkor 33 éves rajzoló-animátor 1954 őszén kapta azt a feladatot, hogy tervezzen oktató és nevelő célzatú filmeket gyermekek számára. A lehetséges témák között szerepelt a textilipar és a ruhagyártás bemutatása. Miler nem akart szokványos propagandafilmet készíteni. Úgy gondolta, hogy jobb megoldás, ha egy szerethető filmszereplő kalandjai során ismerik meg a gyerekek a gyártási folyamatokat. Komolyan megküzdött a feladattal, alkotói válságából egy mára legendássá vált botlás segítette ki. Miler egy alkonyi séta alkalmával megbotlott egy vakondtúrásban – így született meg Kisvakond ötlete.
Kisvakond 1956-ban indult útjára, a helyes főhős sok kelet-európai országban hamar óriási népszerűségre tett szert, de Németországban, Ausztriában és Kínában is.

Sok időbe tellett, mire rájöttem, hogy a Kisvakonddal valójában magamat rajzolom. Ő az ideál, akinek lennem kéne. De nem érek fel az ideálhoz.”Zdeněk Miler

A máig legismertebb első darabot „A vakond nadrágja” címmel a Velencei Filmfesztiválon mutatták be, ahol első díjjal jutalmazták. Ezt további 65 epizód követte.



Jellegzetességek

Bár az első változatban még beszélnek a szereplők, Miler és csapata szeretett volna egy olyan filmet csinálni, mely a gyerekek számára érthető függetlenül attól, hogy milyen nyelven beszélnek, és ezt a minden részre később jellemző módon oldották meg: a szereplők szinte soha nem beszélnek, és a mondanivalójukat a némafilmekhez hasonlóan gesztusokkal, illetve érzéseket kifejező hangokkal közlik, emiatt az epizódokat nem szükséges szinkronizálni. A hangokat Miler lányai adták, és ők voltak azok, akik a részeket általában elsőként végig tudták nézni, így megmutatva, hogy a gyerekek hogyan fogadják azt.
A sorozat néhány epizódja a film készítésekor szokatlan módon tárgyalja az élet olyan dolgait, melyekről a gyerekeknek gyakran csak hamis vagy mesebeli képet közvetítettek a tévéműsorok; szinte anatómiai pontossággal mutatja be a születést, egy másik részben pedig a kisvakond autóbalesetet szenved, és majdnem meghal. Azonban mindezt a készítők olyan kedvességgel oldották meg, hogy a negatív hatás helyett az eredeti szándékot, – ami a gyerekek oktatása, megismertetése a világgal – tökéletesen el tudja érni.
Néhány hosszabb rész is készült (majdnem 30 perces), melyeknél az alkotók még szabadabbra engedték a fantáziájukat, és – főként a Kisvakond álmodik című részben – egy szürreális, Lewis Carroll Alice meséihez hasonló álomvilágot ábrázolnak.

Zeneszerzők

Mivel a sorozat részeiben nincs beszéd így zenéje is hangsúlyt kap a történet elmesélésében, illusztrációjában. A zeneszerzők végig akusztikus és elektronikus hangszereket használtak szintetikus vagy gépi hangszerek helyett.
A sorozat jelentősebb zeneszerzői:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése